En transport katastrofe under opsejling




Rygterne har gennem flere år svirret om at gennemsnits alderen er kraftigt stigende i transportbranchen. Vognmænd i hobetal har svært ved at få chauffører, ingen unge har lyst til vores branche længere, og de få som kommer til har en besynderlig indstilling til faget.

Jeg har selv lige været på EU-kval. Jeg må sige at rygterne om den stigende alder, blev godt afspejlet på det hold jeg var på. Vi var 11 kursister, på gods, og jeg vil vove den påstand at gennemsnittet lå på den forkerte side af 50. Jeg vil anslå den yngste til at være sidst i tyverne, og hvor jeg ved at den ældste var fyldt 75.

Jeg må sige at jeg kun har ros til overs for AMU-syd i Kolding. Kurset var vel planlagt, og lærerigt, med engagerede underviser, som ikke var blege for en god diskussion. Jeg vil mene at den uge på skolebænken på ingen måder har været spildt.

Efter som vi på holdet havde et gennemsnit over de 50 år, og hvis det er det generelle billede i branchen, kommer vi i løbet af de næste 10 år til at stå overfor en gigantisk katastrofe for infrastrukturen i Danmark. Levering af vare til virksomheder og detailhandel vil bryde totalt sammen uden tilgang af unge kræfter i branchen.

Selv er jeg lige straks 54 år gammel, og kan gå på pension, når jeg er 68 .. vel at bemærke hvis helbredet kan holde til det. Kroppen er allerede godt mærket af de 33 år, som jeg har været i branchen. Jeg vil sige at jeg er heldig at have en arbejdsgiver som tager stort hensyn til sine ansatte. Vi har alle tænkelige hjælpemidler til rådighed, men da det er svært at få folk som kan og vil køre distribution, i det tempo det køre i dag, bliver det ofte den ældste og mest rutinerede del af chaufførerne som må tage et stort slæb. Ingen kritik af vognmanden for det, men spørgsmålet er om chaufførerne kan holde til de er 68 +.

For et halvt års tid siden, var jeg på en afløser tur ved en af de større speditør virksomheder, hvor jeg kom til at snakke med en af disponenterne som havde forvildet sig ned på terminalen, i øvrigt en disponent jeg har det rigtigt fint med. De er heller ikke alle idioter.

Vi kom til at snakke om at vognmændene havde svært ved at skaffe folk som kunne klare mosten, og der må jeg sige jeg vist kom til at fortælle ham, hvem der gennem de sidste 10-15 år havde bollet vognmænd og chaufførerne i røven, og at de selv havde skabt problemet. Jeg spurgte ham om hvad de havde tænkt sig at gøre ved den manglende mængde chauffører, og den stigende alder. På det tidspunkt på terminalen var gennemsnits alderen også over 50. Han var klar over at noget skulle ske. Og det er man også på direktionsgangen.

Hvorfor vil de unge ikke branchen? Det er der flere svar på. Over de sidste 30 år har vi haft en løn tilbagegang i forhold til resten af samfundet. Vi har meget lange arbejdsdage, som ofte er fysisk krævende. Det er svært at få familie liv til at passe ind i jobbet som chauffør. Fritids interesser er nærmest umuligt. Kravene til chaufførernes boglige niveau er blevet meget højt. Samtidigt med at man bliver stresset rundt af mindre forstående disponenter, må vi leve med løntryk fra nogle vognmænd, som kan underbyde kørsel i en grad, hvor seriøse vognmænd med overenskomst ikke kan være med.

Ydermere har vi en lovgivning som på en del områder er skudt ved siden af. For nyligt omkring parkering for nat hvil, hvor man tilgode ser et par enkelte restauratører, med bøder til chauffører for ulovlig parkering, grundet manglende p forholde. Mangler der parkerings pladser? Nej, det gør der ikke, men med de nye P regler forventede man at kunne ramme de udenlandske chauffører som camperer alle vegne. Vi var en del som sagde at det ikke vil hjælpe, og vi havde ret. I stedet for at bruge 20 mill. På skilte havde det været mere fornuftigt at opgraderer Tungvogns politiet med disse midler, og samtidigt få hånd i hanke med de 45 timers hvil, og en endnu større indsats mod planlagt cabotage, se det ville have hjulpet, med at få ryddet rastepladserne. En udenlandsk chauffør som får en p bøde vil da” på nydansk” skide på den, da han ved at den aldrig vil blive inddrevet i Bulgarien eller Tjekkiet, hvorimod en dansk chauffør vil blive lønindeholdt. Er det i øvrigt hvad man kalder fair konkurrence?

Egentlig ser jeg kun få udveje for hvordan branchen får rettet op. Lovgiverne bliver altså nødt til at høre på chaufførernes fagorganisation, og DE DANSKE VOGNMÆNDS organisation, og dermed mener jeg absolut ikke de som ligger tættest på grænsen mod syd, eller de mindre organisationer som render Padborg mafiaens ærinder. Samtidigt vil det være en god ide at få chaufførerne og vognmænd organiseret på en måde som ikke underløber branchen. Hvis transport i Danmark ikke skal bryde sammen skal der ske noget, og det ikke om 10 år, men helst i går. Det haster, for om 15 år er de som er på min alder gået på pension, og vi er efterhånden flertallet.

KE

Kommentarer

  1. Absolut velskrevet. Der ER ingen der honorerer vores indsats, til trods for at de ved vi ikke er 25.....

    SvarSlet
  2. Det er en branche hvor det næsten er forventet at du er født med et rat i hånden og hvis du ikke lige har lyst til og bruge hele dit liv i et førehus, så bliver du set ned på, kaldt doven osv. Det bliver man sgu lidt træt af i længden.
    Det er nok også en af grundene til jeg snart ikke gidder mere.

    SvarSlet
  3. Jeg er så enig ��
    Nu har jeg selv været i branchen i små 15år.
    Jeg har ikke planer om at forsætte meget længere, grundet at det snart ikke er værd at bruge alt den tid og energi på denne branche.

    Som der bliver nævnt med parkering osv så det gået helt over gevind. Der er stort set næsten aldrig plads på nogle af de rastepladser man kommer til og man har måske kun lige et par minutter tilbage af sin planlagte dag. Men holder man ulovligt får man en bøde på 1000-3000kr vælger man og skide på sin kørehviletid risikere man en endnu større bøde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er valget mellem kolera og pest. Forstår godt branchen ikke tiltrækker unge. Det er en livsstil. Jeg røg selv ind i transportbranchen som 18 årig i 1970 kun på grund af det var min fader og jeg var med ham på en del ture rundt i Norden og Europa i skoleferier og blev lært op før jeg fik kørekort.

      Slet
  4. Helt nøjagtig er bøden for ulovlig parkering 2040 dkr

    SvarSlet

Send en kommentar