Det er snart ved at være trættende at høre på vognmænd, som hyler og klynker over 3F, og det er ved at være trættende at hver gang chauffører skriver om noget der angår løn og arbejdsforholde, kommer der den kommentar "Hvorfor kan vi ikke stå sammen" .
For at tage det sidste først. DET KAN VI OGSÅ, og det gør vi. Os der er organiseret står sammen, mens en stor flok har sat sig selv uden for sammenholdet, ved ikke at være organiseret. 3F er en fagorganisation, som arbejder for medlemmerne, og deres løn og arbejdsforholde, og IKKE et politisk parti, det har vi forbunds formand Per Christensen`s ord for.
Hvorfor er der vognmænd som ikke vil tegne overenskomst? Simpelt, de er dårlige købmænd, som ikke formår at leverer en vare som kunderne vil betale en ordentlig pris for. De vælger at køre discount, og tørre regningen af på deres ansatte. Jeg fatter simpelthen ikke at nogen vol finde sig i at være ansatte under krifa overenskomst eller andre former for lukomsaftaler, de er som hoved regel ikke til den ansattes fordel.
Der er chauffør mangel i stor stil, og alligevel, lader voksne mennesker sig spise af med store lygter og blanke båthorn. Det er ikke småpenge der tales om for en chauffør, når man snakker forskel på en krifa overenskomst, og en 3F overenskomst. Der må virkeligt være chauffører som er klar over deres ringe evner i jobbet, når de hopper med på den.
Groft stillet op og som et eksempel:
KA/Det faglige hus overenskomst arbejder du 12 timer om dagen inden du får overtidsbetaling.
3F oplæringsløn, arbejder du 7,5 time på normal løn derefter har du 1-3 overtime, og derefter en takst for øvrige timer.
Vi går nu i eksemplet ud fra en arbejdsdag på 12 timer.
KA/Det faglige hus 3F
12 timer a 140,25 = 1683,00 7,5 time a 151,25 = 1134,37
1-2-3 overtime a 188,80 = 566,40
rest timer 1,5 a 243,48 = 365,22
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Løn pr dag 1683,00 2065,99
Regn det så ud på måned
KA/ Det faglige hus 3F
21 dage = 35343,00 21 dage = 43385,79
12 Måneder = 424116,00 12 Måneder = 520629,48
Så tar vi den lige en gang mere med diverse korregeringer. Og ud fra den lønafregnings sats jeg selv køre efter, så selv de værste fueknippere kan være med. Man har her også valgt at have 37 timer som normal ved krifa.
ITD/Krifa 3F med Anciennitetstillæg efter 9 måneder
7,5 timer a 143,50 = 1076,250 1162,875
3 timer a 193,725 581,175 577,800
1,5 time a 243,950 365,925 370,000
pr dag 2023,35 2110,675
pr 21 dage 42483,00 44324,175
pr 12 måneder 509796,00 531890,10
Jeg ved ikke med jer, men at Krifa påstår at man spare penge ved at være medlem hos dem, går ud over mine matematiske evner. Der er mere end 95.000 gode danske kroner mere at gøre godt med på en 3F overenskomst end på en KA/Det faglige hus, og 22094,10 mere end på en Krifa
Kunne der være en god grund til at 3F kæmper for deres medlemmers ret til at have og bevarer ordentlig løn og ansættelses forholde?
DI/3F 0verenskomst
http://www.transportgruppen-3f.dk/L%C3%B8noversigter/2017-2020/DIO%20I%20(ATL)%20-%20Transport-%20og%20Logistikoverenskomst%20-%20L%C3%B8noversigt%201.%20marts%202019%20-%20til%20hjemmeside.pdf
KA/ Det faglige hus overenskomst
https://ka.dk/overenskomst/fag-overenskomst/transport/
Til vognmændene:" If you give peanuts, you get monkeys "
Der er vognmænd, som er organiserede, og som bakker deres chauffører op i at være 3F medlemmer, og som er stolte af at kunne drive deres forretninger på sund og ordentlig vis, og kan og vil betale 3F overenskomst. Det er de dygtige købmænd, og det er med sikkerhed også de vognmænd som har de bedste chauffører.
Desværre har vi i ugen her set en lokalformand for DTL, være ude med riven efter 3F, og helt ærligt må der være en del DTL medlemmer som krummer tær lige nu.
Og for at føje spot til skade, er FDL formanden ude og fraråde DTL formanden at sige undskyld..... Det viser blot endnu engang, hvor vi har FDL. Det er da heldigt de bruger forkortelse i deres navn, det gør det nemmere for dem at ændre navn til " Fri Dansk Løndumping "
KE
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet