Jeg undres.........









Det er faktisk lidt besynderligt, at selv seriøse vognmænd med overenskomst efterhånden har svært ved at skaffe chauffører. Det besynderlige er at de mindre seriøse uden overenskomst stadig har nogle til at køre for sig.

Speditørene har gennem det sidste år fået svære og svære ved at skaffe vognmænd til deres kørsel, og presser derfor mere gods på bilerne, og dermed en øget belastning på chaufførene, et stunt de har haft held med gennem de sidste 10 år. Hvorfor finder chauffører og vognmænd sig i at skulle blive ved med at rende spidsrod, nu hvor tingene har ændret sig til vores fordel?

For 30 år siden var chauffør jobbet godt betalt, og tempoet til at holde ud. De fleste distributions chauffører kunne komme hjem efter en arbejdsdag på 8 - 12 timer, og endda have en fornuftig indtjening. Dengang tjente vi mere end en offentlig ansat. Den tid er over.

Skal vi lige lave en løn sammenligning for idag. En folkeskole lære tjener brutto 42.000 pr måned, for at arbejde 37 timer om ugen, og så har de endda betalt frokost pause. For de samme 37 timer som ufaglært chauffør tjener du hvis du regner ud på samtlige 52 uger om året 25757,54 kr pr måned med pension og skal for det meste selv betale din frokost pause. 

NB !! 
MIT SKRIV ER PÅ INGEN MÅDER UDTRYK FOR AT DE OFFENTLIGT ANSATTE ER FOR HØJT LØNNEDE, DE SKULLE LIGGE PÅ NIVEAU MED DET PRIVATE ARBEJDSMARKED, MEN UDELUKKENDE AT CHAUFFØRER ER SAKKET FOR LANGT BAGUD !!!

Sammenlign din løn her :DTL / 3F overenskomst                                                   


                                       
Offentlig ansatte  :



Undskyld mig, men hvor dumme er chauffører og vognmænd egentligt her i landet???? Jeg ved udemærket at chauffør jobbet et langt stykke hen ad vejen er en livsstil, men det kan man bare ikke leve af. Transportbranchen er hele hoved nerve systemet i samfundet, og vi er det mest lausige betalte og ansete erhverv som findes.

Transportbranchen er et af de mest nedslidende erhverv der findes, og dog skal vi rende r.... ud af bukserne. vi er ofte væk hjemme fra mange dage af gangen, med hvad det medføre af afsagn i form af familieliv, og fritids interesser. Skilsmisse procenten er tårnhøj blandt chauffører, og ligeså arbejdsskader, samt nedslidning.

Det undre mig at nogle chauffører stadig vil gå til under overenskomst, og vedbliver med at tro på vognmændenes sang om at de ikke kan konkurrerer hvis chaufførene skal have en overenskomst løn, eller de vognmænd som påstår at en lokumsaftale er bedre end en 3F løn. De vognmænd tænker ikke på om du kan leve, men på deres egen baglomme.

Nu kan du jo så selv ud fra linket til DTL udregne om din vognmand tager røven på dig, eller om din lokumsaftale er bedre end min overenskomst, som min fagforening har forhandlet sig frem til.

Jeg vil gerne opfordre til at når du søger job hos en vognmand, at du så går efter dem som har ordnede forholde. Samtidigt vil jeg gerne opfordre til at blive meldt ind i en fagforening som er overenskomst bærende, så du kan være med til at give den mandat til at hjælpe vores løn op på niveau med resten at samfundet. Vi er simpelthen sakket mere end meget bag ud.

Undre du dig også over hvorfor selv seriøse vognmænd har svært ved at skaffe chauffører, eller at det er svært at få unge til at se fordelene ved at være i vores branche????

KE

Del Gerne

Kommentarer