Det
er faktisk lidt besynderligt, at selv seriøse vognmænd med
overenskomst efterhånden har svært ved at skaffe chauffører. Det
besynderlige er at de mindre seriøse uden overenskomst stadig har
nogle til at køre for sig.
Speditørene
har gennem det sidste år fået svære og svære ved at skaffe
vognmænd til deres kørsel, og presser derfor mere gods på bilerne,
og dermed en øget belastning på chaufførene, et stunt de har haft
held med gennem de sidste 10 år. Hvorfor finder chauffører og
vognmænd sig i at skulle blive ved med at rende spidsrod, nu hvor
tingene har ændret sig til vores fordel?
For
30 år siden var chauffør jobbet godt betalt, og tempoet til at
holde ud. De fleste distributions chauffører kunne komme hjem efter
en arbejdsdag på 8 - 12 timer, og endda have en fornuftig
indtjening. Dengang tjente vi mere end en offentlig ansat. Den tid er
over.
Skal
vi lige lave en løn sammenligning for idag. En folkeskole lære tjener brutto
42.000 pr måned, for at arbejde 37 timer om ugen, og så har de
endda betalt frokost pause. For de samme 37 timer som ufaglært
chauffør tjener du hvis du regner ud på samtlige 52 uger om året
25757,54 kr pr måned med pension og skal for det meste selv betale
din frokost pause.
NB !!
MIT SKRIV ER PÅ INGEN MÅDER UDTRYK FOR AT DE OFFENTLIGT ANSATTE ER FOR HØJT LØNNEDE, DE SKULLE LIGGE PÅ NIVEAU MED DET PRIVATE ARBEJDSMARKED, MEN UDELUKKENDE AT CHAUFFØRER ER SAKKET FOR LANGT BAGUD !!!
Sammenlign
din løn her :DTL / 3F overenskomst
Offentlig
ansatte :
Undskyld
mig, men hvor dumme er chauffører og vognmænd egentligt her i
landet???? Jeg ved udemærket at chauffør jobbet et langt stykke hen
ad vejen er en livsstil, men det kan man bare ikke leve af.
Transportbranchen er hele hoved nerve systemet i samfundet, og vi er
det mest lausige betalte og ansete erhverv som findes.
Transportbranchen
er et af de mest nedslidende erhverv der findes, og dog skal vi rende
r.... ud af bukserne. vi er ofte væk hjemme fra mange dage af
gangen, med hvad det medføre af afsagn i form af familieliv, og
fritids interesser. Skilsmisse procenten er tårnhøj blandt
chauffører, og ligeså arbejdsskader, samt nedslidning.
Det
undre mig at nogle chauffører stadig vil gå til under overenskomst,
og vedbliver med at tro på vognmændenes sang om at de ikke kan
konkurrerer hvis chaufførene skal have en overenskomst løn, eller
de vognmænd som påstår at en lokumsaftale er bedre end en 3F løn.
De vognmænd tænker ikke på om du kan leve, men på deres egen
baglomme.
Nu
kan du jo så selv ud fra linket til DTL udregne om din vognmand
tager røven på dig, eller om din lokumsaftale er bedre end min
overenskomst, som min fagforening har forhandlet sig frem til.
Jeg
vil gerne opfordre til at når du søger job hos en vognmand, at du
så går efter dem som har ordnede forholde. Samtidigt vil jeg gerne
opfordre til at blive meldt ind i en fagforening som er overenskomst
bærende, så du kan være med til at give den mandat til at hjælpe
vores løn op på niveau med resten at samfundet. Vi er simpelthen
sakket mere end meget bag ud.
Undre
du dig også over hvorfor selv seriøse vognmænd har svært ved at
skaffe chauffører, eller at det er svært at få unge til at se fordelene ved at være i vores branche????
KE
Del
Gerne
Kommentarer
Send en kommentar