Et liv med lastbiler set i bagspejlet 7




Den mageløse udvikling ... eller noget ....


Nå, men lad os nu komme tilbage til 80`rne og 90`rne. Der skete en masse ting i de 2 årtier. Det havde faktisk været sådan, at Danske Fragtmænd, Post væsnet og DSB gods, havde haft en form for monopol på gods transport indenrigs i Danmark. Speditions firmaer som de var kendt dengang, var noget som tog sig af eksport. De brugte faktisk i stor stil fragtmændene til at køre mindre sendinger rundt i DK. Det gav faktisk en form for stabilitet i transportbranchen. Man kunne få det som det kostede at køre som vognmand.

Engang sidst i 80`rne, blev det besluttet at bygge en ny fragtcentral, på DTC i Vejle. Det betød at den gamle central på Sjællandsgade skulle lukkes, og sammenlægges med centralen i Horsens, som så også måtte lade livet. Samtidigt blev centralen i Vejen for lille, og der byggede man en helt ny. Faktisk var det sådan, at centralen i Vejen, blev en del mere hyggelig at komme på, mens noget af den stemning som var på Vejle Fragtcentral gik tabt med de nye forholde, det blev simpelthen for stort, og Svend Jensens sommerhus blev nedlagt, og flyttet til et nyt kontor på DTC. Egentligt var det fine forholde på den nye central i Vejle, med cafeterie osv, hmm …. selvfølgeligt lige ved siden af Svend Jensens kontor..... ikke optimalt, hvis man vil gemme sig lidt for vognmændene. Den største katastrofe skete da et eller andet fjols kom på den tåbelige ide at sprænge Havnens varmestue i luften. Fremskridt fremskridt fremskridt …... men for hvem? Et stykke af Vejles kultur var væk for altid. Og ligeså noget af vores frihed.

Vejle by ændrede udseende i rigtig stor stil i de år. Det meste industri, som var dengang, lå i midtbyen, og på havnen. Hvad jeg husker, var der 2 spinderier, den ene lå i vestbyen, et sted som i dag er en form for kulturcenter, og det andet lå bag banegården. Egetæpper lå i Grejsdalen, hvor man også kunne finde Dansk Stål Industri, et firma som fabrikerede værktøj, så som hammerhoveder, øksehoveder, koben osv. et særdeles støjende sted at komme, og når valserne kørte, stod lastbilen nærmest og hoppede uden for fabrikken. G Funder i skoven op ad Fredericiavej et sted man ikke skulle møde sig selv, eller en magen til, vejen ned til dem er så smal, at 2 lastbiler ikke kan passerer hinanden. Slagterierne lå ligeledes nede omkring havnen. De er enten helt fjernet, eller bliver i dag brugt som kontor og beboelses bygninger. Vejle midtby, blev op gennem 90`rne tømt for industri, som blev flyttet oven for bakkerne.


Som ung kan rastløsheden overvinde en 

90`rne blev også der hvor jeg blev lidt rastløs. Polle og Frits blev derfor enige om at en ny chauffør skulle køre Vejen turen, og at jeg så skulle med til Århus. WOW … Det var lidt af et kultur chok. Byen er monster stor, i alle tilfælde i forhold til Vejle og Vejen. Fragtcentralen på Søren Frichsvej, var en yderst moderne og effektiv central. Godset farrede afsted rundt på terminalen på et bånd helt af sig selv. Det var ganske spændende at komme med derop. Nu var jeg også sammen med en del flere kollegaer, og det var ganske hyggeligt. Sammenholdet var i top. Det var nok også der mit forhold til Frits blev væsentligt forbedret. En af de ting jeg forsøger at bruge her, er at netop de 2 vognmænd var utroligt gode til at fortælle historier fra deres liv, noget vi unge kunne sidde stille og lytte til i timevis.

Jeg vil tro jeg kørte ca et par år på Århus. En dag på centralen i Vejle kom en anden vognmand, og spurgte om jeg ikke snart havde kørt længe nok for Svend Jensen. Jeg sagde i første omgang nej, da lige netop den vognmand ikke havde det bedste ry. Men han blev ved med at spørge, og love guld og grønne skove. Jeg snakkede med min daværende samlever om det. Hun kendte ham ganske udmærket godt, da han kom fra samme område som hende. Jobbet ver ret tæt på hvor vi boede, og de ekstra penge der kunne tjenes kunne vi godt bruge, da vi lige havde købt vores drømme ejendom, som skulle fikses lidt op, så beslutningen blev at skifte vognmand. Jeg vælger ikke at fortælle navnet på vognmanden. Som fortalt havde han ikke det bedste rygte, og jeg må sige, at han heller ikke levede op til det ….... han var mere end dobbelt så slem..... der skulle virkeligt gode nerver til at være der.

Det var virkeligt et sted hvor der skulle hænges i og rygtet om at man ikke brugte sikkerhedsfodtøj, men kondisko det sted var helt reelt der skulle løbes. Kollegaerne var rigtigt gode, og rare at arbejde sammen med, der var der ikke noget at komme efter. Dagen startede altid med at omlæsse bilerne midt i gårdspladsen, på det landbrug vognmanden også havde. 3 lastbiler blev kørt tæt sammen ved siden af hinanden, med snuderne ind i gårdspladsen, og 3 blev bagget tæt sammen den anden vej, således det blev til en stor læsserampe. En ting jeg oplevede fra dag 1 var at mens vi nu holdt der og omlæssede var der ingen tvivl om når vognmanden vågnede. Stuevinduet blev nærmest sparket ud i gården, og så røg de første skideballer ud over gårdspladsen. Det drejede sig simpelthen om at blive færdige med omlæsning så hurtigt som muligt, og se at komme væk.


Allerede den første dag, blev jeg i tvivl, om det her nu også var en god ide, men det var jo heller ikke nemt at komme krybende tilbage til Polle og Frits så hurtigt. Jeg måtte bide tænderne sammen, og give det en chance. Som tidligere fortalt, er jeg opdraget til ikke at løbe fra pladsen i utide.  


Fortsættes i en ny tråd en anden dag :) 

KE

Kommentarer