Som jeg sluttede med at skrive i mit første indlæg "Et liv med lastbiler set i bagspejlet" Er der ting vi ikke skal ønske os tilbage til. Der er meget nostalgi i det jeg skriver, og ofte vil det være de sjove og positive ting man husker mange år efter, og når man læser debatter på de sociale medier, er det også oftest de positive ting man fremhæver, og alt det sure er gledet i baggrunden. Sådan vil det nok også være med mit skriv. Tak for de mange positive tilbage meldinger, det giver bestemt lyst til at fortsætte :)
Efter DSB gods
Som jeg tidligere har fortalt var jeg kun på godsterminalen i Horsens ca 3 måneder. Grunden til at jeg stoppede der var at en gammel skolekammerat, var ansat i et fragtfirma i Vejle. Han syntes jeg blev kørt lidt hårdt ved DSB. En dag kom han og spurgte om jeg ikke havde lyst til at køre for det firma han kørte for, de stod lige og manglede en chauffør. Han virkede til at være glad for at være der, så det kunne der vel ikke ske noget ved at prøve. Det var jo også kun det år til jeg skulle tilbage til landbruget igen, for at færdiggøre min uddannelse. Jeg tog med ham på arbejde en dag, og mødte der første gang "Polle" fra Svend Jensens fragtruter. En yderst venlig mand, som ansatte mig med det samme. Dagen efter måtte jeg gå den tunge gang ind på Pakhusmester Pedersens kontor, for at sige op. Bestemt ikke noget jeg brød mig særligt meget om. Jeg var i modsætning til idag, dengang temmelig konfliktsky men jeg skulle jo have det overstået. Han tog det nu meget pænt, men jeg skulle blive der 14 dage, og sådan blev det. Ingen sure miner over det.
Den første dag jeg mødte på arbejde ved Svend Jensen, var det selvfølgeligt med en vis spænding. Jeg anede ikke ret meget om hvad jobbet gik ud på og hvad jeg skulle køre i. Firma historien kendte jeg heller ikke noget til, så alt var ganske nyt.
Jeg havde fået at vide at der var to chefer, den ene var Polle og den anden hed Frits. Polle havde jeg mødt, da det var ham som ansatte mig, men Frits mødte jeg første gang om morgenen den første arbejdsdag. Jeg ved ikke rigtigt hvad der triggede ham den morgen, men vi kom skævt ind på hinanden fra starten. Det skulle heldigvis rette sig senere.
Min første dag ved Svend Jensen
Jeg husker tydeligt den første dag hos dem. Jeg mødte ind tror kl 7. Jeg skulle have været med en anden chauffør på oplæring, men han var ikke mødt ind. Frits kørte mig ned til deres garage, som lå i modsatte ende af Sjællandsgade, hvor fragtcentralen lå. For lige at stedfæste hvor Fragtcentralen lå i Vejle i gamle dage, så var den nabo til Vejlegården, og havde hovedindgang der hvor 3F bor nu. Svend Jensens Fragtruter havde et gammelt sommerhus i det bageste hjørne af fragtcentralens grund ud mod Sjællandsgade, som blev brugt som kontor, og garagen lå længere ud mod fjorden.
Vi kom ned til garagen, og jeg fik anvist en Mercedes 608, en rigtig fin vogn af også dengang ældre dato. Køretøjet, var af den model, med et rat på størrelse med et møllehjul, og man skulle ikke have fingerne mellem sideruden og rattet, for så gjorde det nas når de kom i klemme. Håndbremsen var af skrælde modellen, som kunne rykkes næsten op under loftet, og servostyring var heller ikke opfundet på den model. Sædet, som mildest taget kunne sammenlignes med at sidde på en ølkasse, havde affjedring i form af bladfjedre på hjulene. Det var også den sidste lastbil som kørte ud fra vejle fragtcentral uden lift, og så tænker i nok, ja så kørte du jo kun med pakker..... NÆ nej, sådan en fætter kunne skam køre nøjagtigt samme slags gods som en med lift.
Nå men jeg springer vist lidt rundt lige nu. Tag jer ikke af det.
Den nu nyligt erhvervede super lastbil blev nu kørt til rampen, og Frits kom med en ordentlig bunke fragtbreve, og stak dem i hånden på mig, med ordene " du skal køre Vejen turen" .... øhhhh.... Hvor pokker ligger Vejen ????? Frits stod og så noget forundret ud, gik ud på rampen, som dengang var en åben rampe uden sluse, han pegede mod syd/vest, og sagde bare den vej...... og så var han væk. Det blev ædermæme en lang dag...... Nogle af de yngre chauffutter som læser med her, vil nok blot grine og spørge hvorfor jeg ikke bare brugte GPS ... hmm lige til info, blev den først opfundet 15 år senere, nogenlunde sammen med lomme mobilen, som da den udkom i første udgave skulle bruge en enorm stor lomme, og have skiftet batterier 5-6 gange om dagen. Nej det var der jeg som chauffør stiftede bekendtskab med de grønne krak og moestrup bøgers velsignelser, på min tur skulle jeg kun bruge 5-6 stykker.
Det blev grunden til at jeg blev i Branchen
Man kan spørge sig selv, om hvorfor jeg ikke rendte skrigende ud af branchen med det samme. Man kan ikke sige at min start her var specielt blid, og det har da også været den form for velkomst i branchen som har fået mange unge mennesker til at smutte efter en halv dag, for aldrig at vende tilbage til branchen igen. Det er nok en combi af flere ting som fik mig til at blive hængende. For det første er jeg opdraget til at man ikke opgiver på forhånd, og for det andet til at man ikke render fra pladsen i utide. En anden faktor har helt sikkert været den måde Polle og Frits drev Svend Jensens fragtruter på. De formåede at skabe et unikt sammenhold, og ved i daglig dagen at være chauffører på lige fod med deres ansatte, de sprang ikke over hvor gærdet var lavest, noget jeg har fornemmelsen af at de som driver firmaet nu, har videreført. Faktisk blev jeg hængende i en del år i det firma af et par omgange.
KE
Fortsætter en anden dag i en ny tråd ned samme overskrift :)
Hvis nogen ligger inde med billeder som relaterer til fortælling, er jeg modtagelig :) Så vil jeg lægge dem op under skrivet, og også gerne fra første skriv :) Kan sendes på mail: reki3@hotmail.com
Kommentarer
Send en kommentar