Debatten køre heftigt omkring tidsbegrænsning for lastbiler på offentlige rastepladser. Politikkerne har vedtaget at man kun skal kunne holde på danske rastepladser i en begrænset periode, for at stoppe campering i længere tid fra udenlandske lastbiler, som i stor grad beslaglægger p-pladserne.
Der er for og imod. Jeg forstår udemærket argumentet fra cafeteria ejerne. Det rammer dem økonomisk, når pladsen er fyldt op med øst biler som holder i dage og uger. Det eneste disse chauffører bidrager med, er beskidte toiletter, og benyttelse af baderum. De ligger ikke en rød øre i deres forretninger.
Omvendt giver p-begrænsningerne andre problemer. Når man jager østbilerne væk fra rastepladserne, flytter man blot problemet andre steder hen, og det er allerede begyndt. Vi kommer til at se industriområder fyldt op med østbiler i weekenderne. Er der toilet forholde der ?? Altså lige udover bag traileren eller nærliggende fabrikkers container områder.
Et andet problem kan meget vel komme til at ramme danske chauffører også. Ved en tidsbegrænsning, risikerer man at skulle forlade pladsen flere timer før nødvendigt for at komme til kunde. Hvem skal eksempelvis betale for at jeg eksempelvis render ud for rådighedstid, kl 15, og lander på en rasteplads, med 12 timers parkering. Jeg har en halv times kørsel til kunde, men han åbner først kl 7.00 , altså er jeg ved kunde kl 3.30, og må nu vente 3,5 time på at kunden kommer. Jamen jeg håber da DTL selvfølgeligt er klar over at deres medlemmer skal betale timeløn for den ventetid.
I stedet for at forsøge at jage østbiler med p-forbud og tidsbegrænsninger, samt at bruge 20 millioner på opsætning af skilte, som altså kan komme til at ramme også danske chauffører, vildet være mere konstruktivt, at modtage den håndsrækning EU lige har givet os, gennem præcisering af 45 timers reglen. Det er blevet gjort aldeles klart at man ikke må opholde sig i lastbilen under afholdelse af 45 timers weekend hvil. Og skal hilse og sige, at der i vores nabolande bliver uddelt heftige bøder.
De 20 millioner kunne bruges mere hensigtsmæssigt til kontrol af 45 timers regel. Hvor mange betjente kan man få for 20 millioner, og hvad er forskellen på en p bøde og en overtrædelse af 45 timer i bilen? Selv en middelmådig finansminister burde kunne regne ud hvad der vil give bedst.
Samtidigt kunne man måske lade politi kadetterne komme med ud på andre opgaver end grænsekontrol. Man behøver vel ikke have 35 års erfaring i politiet for at konstaterer om en chauffør har holdt weekend i en lastbil.
Brug nu vores surt tjente skattekroner til noget fornuftigt. Sæt nu igang med håndhævelsen af de 45 timer, det vil ikke blot ramme de udenlandske chauffører og vognmænd, men være en pæl direkte gennem hovednerven hos danske speditører. Det vil ikke være muligt blot at gemme sig i et afsides hjørne af et industriområde.
Blandt andet Tyskland og Sverige har sat igang med håndhævelse, og hvad betyder det så for Danmark? Jo, med ingen håndhævelse, vil vi se en sand invasion af østbiler fra det sydlige sverige, og det nordlige tyskland i weekenderne, og altså alle andre steder end på rastepladserne.
KE
Der er for og imod. Jeg forstår udemærket argumentet fra cafeteria ejerne. Det rammer dem økonomisk, når pladsen er fyldt op med øst biler som holder i dage og uger. Det eneste disse chauffører bidrager med, er beskidte toiletter, og benyttelse af baderum. De ligger ikke en rød øre i deres forretninger.
Omvendt giver p-begrænsningerne andre problemer. Når man jager østbilerne væk fra rastepladserne, flytter man blot problemet andre steder hen, og det er allerede begyndt. Vi kommer til at se industriområder fyldt op med østbiler i weekenderne. Er der toilet forholde der ?? Altså lige udover bag traileren eller nærliggende fabrikkers container områder.
Et andet problem kan meget vel komme til at ramme danske chauffører også. Ved en tidsbegrænsning, risikerer man at skulle forlade pladsen flere timer før nødvendigt for at komme til kunde. Hvem skal eksempelvis betale for at jeg eksempelvis render ud for rådighedstid, kl 15, og lander på en rasteplads, med 12 timers parkering. Jeg har en halv times kørsel til kunde, men han åbner først kl 7.00 , altså er jeg ved kunde kl 3.30, og må nu vente 3,5 time på at kunden kommer. Jamen jeg håber da DTL selvfølgeligt er klar over at deres medlemmer skal betale timeløn for den ventetid.
I stedet for at forsøge at jage østbiler med p-forbud og tidsbegrænsninger, samt at bruge 20 millioner på opsætning af skilte, som altså kan komme til at ramme også danske chauffører, vildet være mere konstruktivt, at modtage den håndsrækning EU lige har givet os, gennem præcisering af 45 timers reglen. Det er blevet gjort aldeles klart at man ikke må opholde sig i lastbilen under afholdelse af 45 timers weekend hvil. Og skal hilse og sige, at der i vores nabolande bliver uddelt heftige bøder.
De 20 millioner kunne bruges mere hensigtsmæssigt til kontrol af 45 timers regel. Hvor mange betjente kan man få for 20 millioner, og hvad er forskellen på en p bøde og en overtrædelse af 45 timer i bilen? Selv en middelmådig finansminister burde kunne regne ud hvad der vil give bedst.
Samtidigt kunne man måske lade politi kadetterne komme med ud på andre opgaver end grænsekontrol. Man behøver vel ikke have 35 års erfaring i politiet for at konstaterer om en chauffør har holdt weekend i en lastbil.
Brug nu vores surt tjente skattekroner til noget fornuftigt. Sæt nu igang med håndhævelsen af de 45 timer, det vil ikke blot ramme de udenlandske chauffører og vognmænd, men være en pæl direkte gennem hovednerven hos danske speditører. Det vil ikke være muligt blot at gemme sig i et afsides hjørne af et industriområde.
Blandt andet Tyskland og Sverige har sat igang med håndhævelse, og hvad betyder det så for Danmark? Jo, med ingen håndhævelse, vil vi se en sand invasion af østbiler fra det sydlige sverige, og det nordlige tyskland i weekenderne, og altså alle andre steder end på rastepladserne.
KE
Kommentarer
Send en kommentar